
In de Voorjaarsnota heeft het kabinet een opvallend voorstel gedaan dat gevolgen kan hebben voor werkgevers én werknemers met een auto van de zaak: vanaf 2026 moet mogelijk een eindheffing van 52% worden betaald over het privégebruik van niet-elektrische auto’s. De maatregel is bedoeld het wagenpark verder te verduurzamen en de teruglopende belastingopbrengsten uit de bijtelling te compenseren.
De heffing wordt voorgesteld als een eindheffing die werkgevers dienen af te dragen. Maar waarover die 52% precies wordt berekend, is nog onderwerp van discussie: is dat over de volledige fiscale waarde van de auto, of over de bijtelling zoals die nu geldt voor privégebruik? In de Voorjaarsnota wordt gesproken over de ‘grondslag voor de bijtelling’, maar onduidelijk blijft of dit betekent dat de heffing over dezelfde bijtellingswaarde loopt, of over het volledige fiscale bedrag van de auto.
Wat moet je doen?
Voor nu: afwachten. Het plan is nog niet definitief en wordt waarschijnlijk pas op Prinsjesdag (september 2025) verder uitgewerkt in het Belastingplan 2026. Tot die tijd blijft het onzeker of bijvoorbeeld auto’s die nu al rijden, ook onder de nieuwe regeling vallen. Er is nog geen overgangsrecht voorgesteld.
Wel verstandig: als de organisatie alvast nadenkt over de toekomst van het mobiliteitsbeleid. Zeker als veel werknemers nu rijden in benzine- of dieselauto’s van de zaak, kan het slim zijn alternatieven te verkennen.
Kritiek: eindheffing kan doel voorbijschieten
De nieuwe heffing moet mensen aanzetten voor elektrisch rijden te kiezen, maar de vraag is of dat in de praktijk ook zo zal uitpakken. Werkgevers zoeken nu al naar andere oplossingen en zullen dat straks nog vaker doen. Een mobiliteitsbudget, waarbij werknemers zelf een vervoersmiddel kiezen – bijvoorbeeld via private lease of een eigen aanschaf – wordt steeds populairder. Daarmee worden de fiscale regels (inclusief de eindheffing) omzeild, zonder dat het noodzakelijk leidt tot minder uitstoot of ander reisgedrag. Het risico: de regeling levert de schatkist meer op, maar heeft weinig effect op duurzaamheid.
Meer duidelijkheid verwacht na Prinsjesdag
De komende maanden zal duidelijk worden hoe de regeling precies wordt vormgegeven. Belangrijk punt van aandacht blijft de grondslag van de heffing en of alsnog overgangsrecht komt voor bestaande contracten.
Zoals je van ons gewend bent, houden wij de regeling in de gaten en hoor je van ons bij belangrijke updates. Nu alvast vragen over de toekomstige regeling? Neem gerust contact op met jouw EFK-adviseur, ons secretariaat op 072-5350525 of e-mail via info@efkbelastingadviseurs.nl.