Training- en infosessies nieuw EFK Fiscaal Beheersysteem

Het EFK Fiscaal Beheersysteem (EFK FBS) heeft deze zomer een significante upgrade ondergaan. Het nieuwe platform garandeert de beste beveiliging en prestaties, kent nieuwe geavanceerde functionaliteit en een integratie met kunstmatige intelligentie (AI).

Het nieuwe systeem is volledig geïntegreerd in uw eigen Microsoft Teams omgeving, waardoor u fiscale dossiers kunt opbouwen met een directe link naar uw persoonlijke EFK-belastingadviseur. Het systeem bevat nieuwe functionaliteiten die u ondersteunen bij uw fiscale controles, denkt u bijvoorbeeld aan de geïntegreerde steekproeven (geschikt voor de Belastingdienst), data analyses voor o.a. de werkkostenregeling en door de Belastingdienst aanvaarde controlematrixen. De functionaliteiten zijn uitstekend geschikt voor het opbouwen van fiscale dossiers, het opzetten en bijhouden van een Tax Control Framework of voor het ondersteunen bij een Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht proces. Voor gebruikers en geïnteresseerden plannen wij in september en oktober diverse training- en infosessies.

Onderwerpen infosessie:

  • Doel en nut EFK FBS
  • Vindt uw weg in het systeem
  • Werken met bestanden
  • De Kennisbank btw/BCF en de AI Assistent Tessa
  • Compliance mogelijkheden
  • Fiscale dossiers, TCF en DHT


Doelgroep
Deze sessies zijn alleen voor klanten of geïnteresseerden.

Data

  • Dinsdag 15 oktober 2024 14:00 – 15:00 uur
  • Donderdag 17 oktober 2024 14:00 – 15:00 uur

 

U kunt zich kosteloos aanmelden voor één van de sessies door een bericht te sturen naar info@efkbelastingadviseurs.nl of neemt u telefonisch contact met ons op via 072-5350525. Tot dan!




Training ZZP’ers (Online) – 8 oktober en 19 november

 

In één ochtend op de hoogte van alle ins en outs voor het werken met zzp’ers in de publieke sector!

Inmiddels is duidelijk dat de Belastingdienst per 1 januari 2025 gaat handhaven op ‘schijnzelfstandigen’. Met andere woorden, de Belastingdienst gaat controleren of een zzp’er ook daadwerkelijk een zelfstandige is en niet feitelijk een werknemer. Het onderscheid tussen werknemer en zelfstandige is niet altijd duidelijk. Na de invoering van de Wet DBA zijn er diverse wetsvoorstellen geweest die duidelijkheid moesten geven over de vraag wanneer sprake is van een werknemer. Inmiddels is het wetsvoorstel VBAR (‘Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden) ter beoordeling naar de Raad van State gezonden. Het is de bedoeling dat de nieuwe wet inwerking treedt per 1 januari 2026.

Tot de nieuwe wet van kracht is, zal de toetst plaatsvinden aan de hand van de bestaande jurisprudentie. De invulling van het begrip werknemer  is niet zwart-wit en hangt af van de feiten en omstandigheden per individueel geval. Per 1 januari 2025 zal de Belastingdienst gaan handhaven, het is daarom zaak in kaart te brengen wat de risico’s zijn. Binnen EFK hebben wij ruimschootse ervaring met het inrichten van de processen, de beslissingen en de gesprekken met de Belastingdienst.

De training zorgt ervoor dat jij in staat bent de risico’s in kaart te brengen, de voor- en nadelen van werken met zzp’ers af te wegen en een toekomstbestendig proces op te stellen voor het werken met inhuur inclusief een monitoringsagenda. Na afloop van de training beschik jij over voldoende handvatten om een eventueel handhavingsgesprek met de Belastingdienst aan te gaan. Na de training ontvang je tevens een certificaat van deelname.

Doelgroep

De training is uitermate geschikt voor medewerkers van de financiële- en de salarisadministratie, P&O, maar ook managers die bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de inhuur. Denk hierbij aan budgethouders en projectmanagers.

Onderwerpen en aanpak

Tijdens de training wordt – naast het opfrissen en actualiseren van uw kennis – antwoord gegeven op door deelnemers ingebrachte vragen. Verder behandelen wij de volgende vragen:

  • Wanneer is sprake van een werknemer?
  • Wanneer is sprake van een zelfstandige?
  • Kan gebruik worden gemaakt van de modelovereenkomsten VNG en zo ja; hoe lang nog?
  • Hoe kan de bestaande jurisprudentie (Deliveroo) worden gebruikt voor de beoordeling van de werkzaamheden?
  • Wat is de verwachting van de invulling van het nieuwe werknemersbegrip op grond van het wetsvoorstel ‘Wet ter verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden’?
  • Hoe zorg je voor de inrichting van heldere processen en het maken van beslisbomen bij het werken met externe arbeidskrachten?
  • Wat zijn de gevolgen van werken met een intermediair?

Ter bevordering van de interactie is de training laagdrempelig en kleinschalig van opzet, waardoor deelnemers leren van elkaars ervaringen.

Duur
+/- 4 uur

Kosten
De kosten voor een training bedragen € 575,- per persoon (exclusief btw).

Vraagt u ook naar onze tarieven voor een in-house training Inhuur (ZZP’ers) en de Wet DBA voor publiekrechtelijke lichamen!

Ps: Draag jij een collega aan die werkzaam is bij een andere gemeente, dan brengen wij een korting in rekening.




Kennissessie: Tax Control Framework en Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht

Wij nodigen jou graag uit voor een interactieve online sessie over het opzetten en onderhouden van een Tax Control Framework en de ervaringen op het gebied van Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht. Tijdens deze virtuele bijeenkomst delen en bespreken wij de meest actuele inzichten en is veel ruimte voor voorbeelden en vragen. Kortom, een praktische sessie met inzichten die direct toepasbaar zijn in de praktijk. 

  • Datum 25 januari 2024
  • Tijd 14:00 uur
  • Duur 90 minuten met 10 minuten pauze tussendoor

 

Agenda

  1. Inleiding tot het Tax Control Framework: een overzicht van de cruciale componenten en het opzetten van het tax control framework. 
  2. Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht: de voor- en nadelen, het self-assessment, key-risks, de relatie met het TCF, de ‘tell-me’ en ‘show-me’ gesprekken met de Belastingdienst. 
  3. Praktijkvoorbeelden: leer van concrete voorbeelden en succesverhalen over hoe organisaties het Tax Control Framework en Doorontwikkeling Horizontaal ervaren. 
  4. Interactieve Q&A-: stel direct vragen aan onze deskundige en/of overige deelnemers

 

Registratie: Om deel te nemen aan deze waardevolle online sessie, registreer je je door je gegevens te mailen naar training@efkbelastingadviseurs.nl. Belangrijk: Registratie is kosteloos, maar het aantal beschikbare virtuele plaatsen is beperkt. Zorg ervoor dat je tijdig registreert. Na aanmelding ontvang je op de dag van de sessie een deelname link. Wij kijken ernaar uit jou te verwelkomen tijdens deze boeiende online sessie en samen dieper in te gaan op de belangrijke aspecten van het tax control framework en horizontaal toezicht. 




Kennissessie: Tax Control Framework en Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht

Wij nodigen jou graag uit voor een interactieve online sessie over het opzetten en onderhouden van een Tax Control Framework en de ervaringen op het gebied van Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht. Tijdens deze virtuele bijeenkomst delen en bespreken wij de meest actuele inzichten en is veel ruimte voor voorbeelden en vragen. Kortom, een praktische sessie met inzichten die direct toepasbaar zijn in de praktijk. 

  • Datum 17 januari 2024
  • Tijd 14:00 uur
  • Duur 90 minuten met 10 minuten pauze tussendoor

 

Agenda

  1. Inleiding tot het Tax Control Framework: een overzicht van de cruciale componenten en het opzetten van het tax control framework. 
  2. Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht: de voor- en nadelen, het self-assessment, key-risks, de relatie met het TCF, de ‘tell-me’ en ‘show-me’ gesprekken met de Belastingdienst. 
  3. Praktijkvoorbeelden: leer van concrete voorbeelden en succesverhalen over hoe organisaties het Tax Control Framework en Doorontwikkeling Horizontaal ervaren. 
  4. Interactieve Q&A-: stel direct vragen aan onze deskundige en/of overige deelnemers

 

Registratie: Om deel te nemen aan deze waardevolle online sessie, registreer je je door je gegevens te mailen naar training@efkbelastingadviseurs.nl. Belangrijk: Registratie is kosteloos, maar het aantal beschikbare virtuele plaatsen is beperkt. Zorg ervoor dat je tijdig registreert. Na aanmelding ontvang je op de dag van de sessie een deelname link. Wij kijken ernaar uit jou te verwelkomen tijdens deze boeiende online sessie en samen dieper in te gaan op de belangrijke aspecten van het tax control framework en horizontaal toezicht. 




Kennissessie: Tax Control Framework en Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht

Wij nodigen jou graag uit voor een interactieve online sessie over het opzetten en onderhouden van een Tax Control Framework en de ervaringen op het gebied van Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht. Tijdens deze virtuele bijeenkomst delen en bespreken wij de meest actuele inzichten en is veel ruimte voor voorbeelden en vragen. Kortom, een praktische sessie met inzichten die direct toepasbaar zijn in de praktijk. 

  • Datum 9 januari 2024
  • Tijd 14:00 uur
  • Duur 90 minuten met 10 minuten pauze tussendoor

  Agenda

  1. Inleiding tot het Tax Control Framework: een overzicht van de cruciale componenten en het opzetten van het tax control framework. 
  2. Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht: de voor- en nadelen, het self-assessment, key-risks, de relatie met het TCF, de ‘tell-me’ en ‘show-me’ gesprekken met de Belastingdienst. 
  3. Praktijkvoorbeelden: leer van concrete voorbeelden en succesverhalen over hoe organisaties het Tax Control Framework en Doorontwikkeling Horizontaal ervaren. 
  4. Interactieve Q&A-: stel direct vragen aan onze deskundige en/of overige deelnemers

  Registratie: Om deel te nemen aan deze waardevolle online sessie, registreer je je door je gegevens te mailen naar training@efkbelastingadviseurs.nl. Belangrijk: Registratie is kosteloos, maar het aantal beschikbare virtuele plaatsen is beperkt. Zorg ervoor dat je tijdig registreert. Na aanmelding ontvang je op de dag van de sessie een deelname link. Wij kijken ernaar uit jou te verwelkomen tijdens deze boeiende online sessie en samen dieper in te gaan op de belangrijke aspecten van het tax control framework en horizontaal toezicht.