Beveiligingsmaatregelen voor decentrale bestuurders zijn onder voorwaarden niet belast

image_pdfimage_print

Decentrale bestuurders zijn het boegbeeld van provincies, gemeenten en waterschappen en zijn dragers van de (lokale) democratie. Om dit ambt te kunnen vervullen staan zij zichtbaar en midden in de samenleving, met alle vervelende consequenties van dien.

Er is geen strikte scheiding tussen de ambtsvervulling en de privésfeer en dit maakt hen daarom ook kwetsbaar. Zo hebben steeds meer ambtsdragers te maken met geweld of bedreiging. Voor een goed functionerend bestuur is het van groot belang dat publieke ambtsdragers veilig zijn. Daarom geldt per 1 januari 2024 een nieuwe regeling om de veiligheid van bestuurders te verhogen.

Als de kosten voor de veiligheidsmaatregelen worden betaald vanuit de ‘werkgever’ dan is in de basis sprake van een ‘voordeel uit dienstbetrekking’. In het Besluit van 30 oktober 2023 (strc. 2023, 28233) is bepaald dat onder omstandigheden de kosten kwalificeren als een Arbo-voorziening. Doordat met de regeling wordt voorzien in de juiste randvoorwaarden voor een fiscale gerichte vrijstelling van voorzieningen, wordt voorkomen dat loonbelasting verschuldigd is over de kosten voor de beveiligingsmaatregelen. Dat is namelijk mogelijk als het verplichte Arbo-voorzieningen betreft ter bestrijding van veiligheids- of gezondheidsrisico’s die verbonden zijn met de te verrichten arbeid en waarvoor op grond van de Arbowet ook geen eigen bijdrage van de werknemer/bestuurder mag worden verlangd. De voorwaarde voor de toepasselijkheid van de vrijstelling is wel dat een veiligheidsadvies moet zijn gegeven door de beveiligingsautoriteit van het Ministerie van Binnenlandse zaken.

Op dit moment is de Belastingdienst een inventarisatie aan het maken van decentrale overheden die afspraken hebben gemaakt over de waardering van de beveiligingsmaatregelen van publieke ambtsdragers. De vraag die de Belastingdienst stelt is of een veiligheidsadvies gegeven is door de beveiligingsautoriteit van het Ministerie van Binnenlandse zaken. Is dat het geval, dan is er vanuit een loonbelasting perspectief niks aan de hand. De gerichte vrijstelling is dan van toepassing. Als er geen veiligheidsadvies gegeven is, dan is het nog niet zeker hoe de Belastingdienst hiermee omgaat. Het kan zijn dat een separate afstemming over de waardering noodzakelijk is. Maar het kan ook zijn dat de Belastingdienst zich op het standpunt stelt dat als het rapport van de beveiligingsautoriteit ontbreekt de kosten kwalificeren als belast loon. In dat geval is het mogelijk dat de Belastingdienst (met terugwerkende kracht) naheffingsaanslagen oplegt.

Mocht je vragen hebben, neem dan contact op met uw EFK-belastingadviseur via 072-5350525 of stuur een mailbericht naar info@efkbelastingadviseurs.nl.